photo_5211_20080308Ruimtelijk zicht heeft invloed op het verwerken van ruimtelijke informatie en het ervaren van ruimtelijke relaties. Een afwijking in het ruimtelijk zicht leidt vaak tot een afwijking in het ruimtelijk inzicht. Waar ben ik in de ruimte? Waar is iets of iemand anders in de ruimte?

Eventuele gevolgen van een afwijking in het ruimtelijk zicht:

  • onhandigheid
  • onzekerheid
  • performale onderontwikkeling
  • onvoldoende ontwikkeling van de rekenvaardigheid
  • lezen en spellen (spiegelingen, omkeringen)

Het ruimtelijk zicht staat los van het scherptezicht. Testen kan gebeuren door een visueel screener, een oogarts of een optometrist.

Link met rekenen

Ruimtelijk inzicht is een van de belangrijkste rekenvoorwaarden. Mensen met visueel-ruimtelijke rekenproblemen hebben moeite met het weergeven van numerieke informatie. Getallen en hoeveelheden zijn moeilijk in te schatten. Vaak treden er ook omkeringen en/of spiegelingen op, of wisselingen van tientallen en eenheden (dus 32 i.p.v. 23).

Niets aan te doen?

Jawel hoor! Aan de basis van de ontwikkeling van ruimtelijk zicht staan de reflexen. Nog actieve reflexen kunnen de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht in de weg staan. Na het weghalen van deze blokkades is het van belang de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht te stimuleren en kun je een inhaalslag maken door specifieke oefeningen.

Wisc

Het ruimtelijk zicht en inzicht is van grote invloed op het performale deel van de Wisc. Training kan een behoorlijke vooruitgang opleveren.

Ruimtelijk inzicht heeft invloed op de volgende subtests:

  • Onvolledige Tekeningen
  • Overeenkomsten
  • Plaatjes Ordenen
  • Blokpatronen
  • Figuur Leggen
  • Symbolen Vergelijken
  • Cijferreeksen
  • Deel-geheel
  • Doolhoven

Gecertificeerd

Ik ben CNLS gecertificeerd Screener & Trainer Ruimtelijk Zicht en Inzicht.