sad-544730_640Ieder mens heeft zijn eigen manier van informatie verwerken. Leren kan op veel verschillende manieren. Zo lang het goed gaat is er niets aan de hand.

Maar, de ene manier is functioneler dan de andere. Als het niet zo goed lukt willen school en ouders graag weten hoe ze het best kunnen begeleiden. Het is dan handig te kijken hoe iemand leert en waarom het op die manier gaat. Op die manier kun je problemen voor zijn en is er meer begrijp voor bepaald gedrag.

Dominantieprofiel

Door het afnemen van een aantal tests kan ik een dominantieprofiel opstellen. Een overzicht van de sterke en zwakke kanten van een persoon. Dit profiel biedt inzicht in hoe er geleerd word en biedt ondersteuning bij de aanpak van leerproblemen.

Het profiel wordt gemaakt op basis van de combinatie van informatie over de dominante hersenhelft en over de dominante hand, voet, oog en oor. Deze combinatie geeft inzicht in:

  • leerstijl
  • werkrichting
  • hoe er met informatie om wordt gaan
  • of er geleerd wordt door bewegen, luisteren, praten, kijken of juist door doen.
  • of er geleerd wordt in stilte of juist graag met anderen samen
  • de beste plek in de klas: vooraan, achteraan en/of links of rechts

Aan de hand hiervan volgt een advies over de maatregelen die genomen kunnen worden om het leren en functioneren zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Speciaal onderwijs

Binnen het speciaal onderwijs heeft 80{8a93d5446c816e5a55b646301cd1077cb018903432c70ba651082deb2d373cb0} van de kinderen het “compleet blokkade” model. Onder stress en/of tijdsdruk is het opnemen van informatie onmogelijk.

Gecertificeerd

Ik ben CNLS gecertificeerd Dominantiematrix-coach.