Op school

Op school

Kinderen met reflexen die nog actief zijn hebben het niet makkelijk op school. Er wordt veel van ze gevraagd. Dingen die voor andere kinderen moeiteloos gaan zijn voor deze kinderen een grote uitdaging.

De nog actieve reflexen zorgen er bijvoorbeeld voor dat ze niet goed kunnen stilzitten. Geen dingen uit het hoofd kunnen leren. Niet goed kunnen luisteren. Dat het handschrift moeilijk te lezen is. Dat de aandacht voortdurend wegfladdert.

Het kind is vaak vermoeiender dan zijn klasgenootjes. Bedoelt het goed, maar het komt er niet uit. Zijn gedrag is niet makkelijk, vaak onaangepast.

Het kind kiest hier niet voor!

Het kind wordt gezien als minder slim, lastig, lawaaiig, lui en ongeïnteresseerd. Met een beetje pech wordt een kind zelfs op een negatieve manier benaderd.

Door stress (door nieuwe dingen, tijdsdruk, of prikkelende informatie) gaat het lichaam in overlevingsstand. Actieve reflexen gaan onder stress nog erger opspelen, compenseren is bijna niet mogelijk.

Het sneue is dat het kind wordt afgewezen op dingen waar hij geen controle over heeft. Dit geeft stress, een slecht zelfbeeld en faalangst.

Compensatiegedrag

Vaak ontstaat er compensatiegedrag. Het kind probeert te verbergen wat hij nog niet kan. Wordt soms zelfs hyperactief om zijn vermoeidheid te overschreeuwen. Belandt in een vicieuze cirkel van pleasen of uitsloven.

Vaak zie je dat er dominant en stoer gedrag onstaat of juist heel timide, bijna autistisch, gedrag. Het voortdurende compenseren kan zorgen voor stemmingswisselingen.

Veel suggesties van labels komen voorbij. ADD, ADHD, OCD, DCD, dyslexie, dyscalculie, noem maar op. Terwijl in veel gevallen, als de reflexen worden geïntegreerd, de symptomen verdwijnen.

In de meest ernstige gevallen kan dit leiden tot depressie, of burn-out. Bij volwassenen, maar ook al bij kinderen.

Geef een reactie

Sluit Menu