ATNR – Asymmetrische Tonische Nek Reflex

ATNR – Asymmetrische Tonische Nek Reflex

De ATNR wordt ook wel de “leerreflex” genoemd. Deze reflex is met afstand de allerbelangrijkste op leergebied! De ATNR speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen van de oog-hand coördinatie en de lateralisatie. Ook de ontwikkeling van het visuele en auditieve systeem (ogen en oren) wordt gestimuleerd.

De ATNR ontstaat ongeveer 18 weken na de conceptie, in de baarmoeder al en helpt bij het geboorteproces. Deze reflex blijft normaal gesproken aanwezig tot de leeftijd van 6 maanden.

Als het hoofdje van de baby naar één kant draait, strekken arm en been aan die kant zich uit terwijl die aan de andere kant gebogen blijven. Als het hoofdje in de andere richting wordt gedraaid, bewegen armen en benen zich mee. De ATNR koppelt deze bewegingen aan elkaar. Dit helpt bij de ontwikkeling van een aantal hogere vaardigheden.

Wat als de ATNR actief blijft?

Mensen met een actieve ATNR kunnen vrijwel niet automatiseren. Het leerproces is, mede daardoor, vaak moeizaam. Doordat de oog-hand handcoördinatie niet in orde is, zijn er ook vaak visuele problemen. Ook schrijven is lastig. Er is een aangetoonde relatie tussen een actieve ATNR en dyslexie. Overschrijven van het bord kan ook problemen geven, vooral als je in een verkeerde hoek zit.

De persoon wordt makkelijk afgeleid door alles wat de aandacht trekt. Met een beetje pech worden tegelijkertijd de andere spieren verzwakt!

De hand-hoofd koppeling maakt het moeilijk om te kruipen. Voor fietsen of autorijden geldt hetzelfde. Je kan je voorstellen dat het lastig is naar links te kijken en tegelijk je armen en benen mee te bewegen volgens het reflex. Er kunnen uitdagingen zijn met lopen en balans. Dit geeft uitdagingen bij sporten waarbij je bijvoorbeeld een bal moet vangen.

Het voortdurende tegenhouden van de ATNR geeft vaak problemen met de spieren in de schouders.

Integratie van de ATNR helpt mee bij de lateralisatie. Normaal gesproken heeft een mens één duidelijke voorkeurskant qua voeten, handen, ogen en oren. Deze kinderen kunnen links en rechts tegelijk gebruiken voor dezelfde taak wat erg lastig is voor de hersenen. Je kunt het zien als twee mensen die proberen om dezelfde auto te rijden.

Als dit het geval is, als beide kanten de baas willen spelen, kan dit gevolgen hebben voor wat je ziet en hoort. Het draaien van het hoofd kan een beeld tijdelijk laten verdwijnen, of gedeelten van het visuele veld kunnen gemist worden. Ook oogvolgen en inschatten van afstand kunnen lastig zijn.

De ATNR helpt bij de ontwikkeling van de koppeling tussen hand en hoofd (tast en zicht). Deze koppeling is belangrijk bij de ontwikkeling van oog-hand coördinatie en het schatten van afstand. Het grijpen en loslaten van voorwerpen, en ze verplaatsen naar de andere hand helpt hierbij. De ATNR zorgt er in een later stadium voor dat de ogen worden gefixeerd op alles wat de belangstelling opwekt. Het kijken naar de hand verzwakt andere spieren zodat er gerichte aandacht is. Dit bevordert het leerproces.

Normaal gesproken is de oog-hand koppeling in het midden van het eerste levensjaar ontwikkeld waardoor het reflex overbodig wordt en het reflex wordt geïntegreerd.

Bij het lezen gaan de ogen niet soepel van de ene kant van de pagina naar de andere, ze verspringen. Hierdoor raak je de plaats in de tekst kwijt. Dit maakt bijna onmogelijk nauwkeurig te zijn en de tekst goed te begrijpen.

Met een actieve ATNR is het bijna onmogelijk om netjes te schrijven. Iedere keer dat het hoofd wordt gedraaid om te kijken naar het papier, wil de arm zich strekken en wil de hand zich openen. De hand op het papier houden is al lastig. Zie dan maar eens je pen goed vast te blijven houden en je tegelijk te concentreren op de inhoud!

De subtiele bewegingen van de hand die nodig zijn voor schrijven worden nog lastiger als het hoofd richting bord moet, en daarna terug naar de hand.

Het kind merkt natuurlijk best dat het niet goed gaat! Het probeert te compenseren wat vaak leidt tot een krampachtige, verkeerde pengreep en spanning in het lichaam. Schrijven gaat schots en scheef, in verschillende richtingen en van de ene kant van de pagina naar de andere. Sommige kinderen draaien hun papier zelfs 90 graden om makkelijker te kunnen schrijven.

Dit heeft effect op de kwaliteit en kwantiteit van schrijven. Het schrijven zelf vergt grote concentratie waardoor het denken over wat er moet worden geschreven lastig is. Er zijn mensen die prachtige verhalen vertellen maar dit niet op schrift kunnen krijgen.

Kijken naar de hand maakt dan ook nog dat de andere spieren automatisch verzwakken. Lichaam en geest raken verward bij het kijken naar de hand. Omdat oog en hand niet onafhankelijk van elkaar functioneren is er een voortdurende stress die de fijne balans verstoort die nodig is voor soepele coördinatie van hoofd, oog, arm en hand.

Deze coördinatie is niet alleen nodig voor schrijven maar ook voor tekenen en ballen vangen. Dit zorgt voor verminderde sportieve vaardigheden, op latere leeftijd kunnen er schouder- en nekblessures optreden.

Kenmerken van een actieve ATNR:

Motoriek:

  • Lastig om een bal te vangen
  • Middellijn oversteken moeilijk
  • Slecht in sport
  • Slechte hand-oog coördinatie

Houding:

  • Verstoorde balans
  • Schouder problemen
  • Nek problemen

Zintuigen:

  • Oogvolgen (nodig voor lezen en schrijven)
  • Auditieve verwerking

School/werk:

  • Moeite met lezen
  • Moeite met automatiseren
  • Slaat stukken over bij lezen
  • Slecht handschrift
  • Afwijkende pengreep
  • Overschrijven van het bord lastig
  • Verschil tussen mondeling en schriftelijke prestaties

Gedrag:

  • Niet gemotiveerd
  • Wil alles direct

Diversen:

  • Middellijn oversteken
  • Lateralisatie nog niet goed
  • Dominantie van hand, oog
  • ADHD
  • Dysgrafie
  • Vaak beelddenker
Sluit Menu