Foot grasp

Foot grasp

De Foot Grasp Reflex heeft te maken met de ontwikkeling van beweging en coördinatie van de kleine spiertjes van de voet. Integratie ervan draagt bij aan de grove motoriek.

Het patroon is als volgt: Als je op de onderkant van de voet, onder de tenen, op de bal van de voet drukt, krullen te tenen zich samen om te grijpen.

De  voetgrijpreflex ontstaat al in de baarmoeder en is bij de geboorte volledig aanwezig. Normaal gesproken integreert hij tussen de 4 en 6 maanden.

Lopen en staan

Als het voetgrijpreflex nog actief is kan het langer duren voor een kind leert lopen. Rennen kan lastig zijn, ook balans kan uitdagingen opleveren. Bij deze bewegingen is het van belang dat de voet niet meer grijpt op het moment dat de bal van de voet gestimuleerd wordt zodat de voet zich kan afzetten.

Bij het aantrekken van schoenen kunnen de tenen zich naar onder krullen waardoor het niet lukt de voet in de schoen te krijgen.

Een nog actieve reflex

Sporten zoals voetbal kunnen een uitdaging opleveren omdat er tijdens het rennen een beroep wordt gedaan op balans en coördinatie. Op latere leeftijd kan er sprake zijn van lage rugpijn die erger wordt door lopen of staan, of beiden. Ingegroeide teennagels, zere schenen en het verstuiken van de enkel zijn ook symptomen.

Deze reflex heeft ook te maken met spanning in de kaak, spraak en articulatie.

Een nog actieve Foot Grasp kan leiden tot:

  • Moeilijk leren lopen
  • Ongemakkelijk rennen
  • Slechte balans
  • Moeite met schoenen aandoen
  • Niet goed in sporten die balans en coördinatie tijdens het rennen combineren
  • Lage rugpijn bij lopen of staan
  • Zere scheenbenen
  • Enkels verdraaien
  • Lage rugpijn
  • Ingegroeide teennagels
  • Zere scheenbenen
  • Enkel verstuiken
  • Moeite met lopen in het donker (dan helpt het zicht niet bij de balans)
  • Spanning in kaak
  • Spraak en articulatie

Kenmerken van een actieve Foot Grasp Reflex:

Motoriek:

  • Moeilijk leren lopen
  • Ongemakkelijk rennen
  • Niet goed in sporten die balans en coördinatie tijdens het rennen combineren

Houding:

  • Lage rugpijn
  • Lage rugpijn bij lopen of staan
  • Zere scheenbenen
  • Slechte balans

Gedrag:

  • Moeite met lopen in het donker (dan helpt het zicht niet bij de balans)
  • Moeite met spraak en articulatie

Diversen:

  • Moeite met schoenen aandoen
  • Ingegroeide teennagels
  • Spanning in kaak
  • Zwakke enkels

Sluit Menu