IJzer

IJzergebrek is wereldwijd het meest voorkomende voedingstekort; het treft ongeveer 20% van de wereldbevolking. Er is sterk bewijs dat een tekort aan ijzer en jodium invloed heeft op de cognitieve prestaties. IJzertekort beïnvloedt ook de neurochemie, met name de productie van dopamine.

Veel jonge kinderen hebben ijzertekort. Dat kan komen doordat ze slecht eten. Kinderen hebben relatief veel ijzer nodig voor hun ontwikkeling, dat maakt het lastig om genoeg binnen te krijgen.

Zuigelingen met bloedarmoede door ijzertekort scoren cognitief lager, hebben een slechtere motorische ontwikkeling en een verstoorde sociaal-emotionele ontwikkeling. Het heeft invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Bij jonge kinderen veroorzaakt ijzertekort gedragswijzigingen en vertraagde ontwikkeling. Voor de leeftijd van 2 jaar kan ijzertekort langdurige onomkeerbare gevolgen hebben. Na deze leeftijd is het meestal wel omkeerbaar.

Voeding

In rund- of lamsvlees zit meer ijzer dan in varkensvlees of kip. Verder zit ijzer in volkorenbrood, peulvruchten, eieren, noten en verschillende groene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi en snijbiet en radijs. Kersen en andere rode vruchten zijn over het algemeen ook goed voor het  ijzergehalte.

Het ijzer uit de voeding wordt beter opgenomen in combinatie met vitamine C (bijv. vers fruit, groente, aardappelen, sinaasappelsap, grapefruitsap).

Supplementen

De best opneembare vorm van ijzer is ijzer bisglycinaat. Soms wordt ijzer fumaraat voorgeschreven. Dit wordt niet opgenomen in het systeem!

Wetenschappelijk onderzoek

Index:

Aan deze lijst wordt gewerkt! De uiteindelijke lijst zal de belangrijkste supplementen & nutriënten bevatten die effect hebben op de ontwikkeling en verbetering van het zenuwstelsel.