Leerproblemen

Leerproblemen

Het automatisch besturingssysteem van de mens wordt gevormd door de primaire reflexen. 

Deze reflexen zorgen voor de oefeningen die nodig zijn voor het ontwikkelen van het centraal zenuwstelsel. Hoe meer er geoefend wordt, hoe fijner het centraal zenuwstelsel zich vertakt. Zintuigen en motoriek kunnen steeds beter worden aangestuurd.

Na het eerste levensjaar zijn de meeste reflexen opgenomen in het systeem en worden ze overgenomen door de posturale, levenslange, reflexen. De basis is gelegd, er wordt hard gewerkt aan de hogere vaardigheden. Het centraal zenuwstelsel blijft zich ontwikkelen tot de leeftijd van een jaar of 25.

Maar soms….

Bij sommige kinderen gaat het niet zo makkelijk. Op de een of andere manier worden sommige primaire reflexen niet geactiveerd en/of geïntegreerd. Het centraal zenuwstelsel is nog niet rijp. We noemen dat ook wel een neurologische ontwikkelings vertraging.

Het lichaam doet niet wat de hersens willen. Sommige bewegingen lukken nog niet goed of zitten nog aan elkaar “vastgeplakt”. Fietsen is een uitdaging en zwemmen is een drama….

Als het fundament niet volledig is, ontstaan er vaak uitdagingen in de latere ontwikkeling, de hogere vaardigheden. Meer oefenen heeft in dat geval weinig zin, eerst moet de basis in orde zijn.

Op school kunnen de uitdagingen divers zijn. Zitten, leren, lezen, schrijven, concentratie, de basis van al deze vaardigheden ligt in de vroege motoriek.

Een voorbeeld: moeite met lezen

Eén van de basisvoorwaarden voor lezen is bijvoorbeeld dat de ogen de regel moeten kunnen volgen. De oogmotoriek moet in orde zijn. Als dit niet zo is zal dan vindt dat zijn oorsprong op een lager niveau.

In plaats van oefenen met lezen is het dan een stuk effectiever om eerst te werken aan de oogmotoriek. Eventuele actieve primaire reflexen moeten geïntegreerd worden waarna de ogen kunnen gaan doen wat ze moeten doen.

Beter leren door terug te gaan naar de basis

Het integreren van primaire reflexen gaat door het doen van eenvoudige oefeningen. Het centraal zenuwstelsel krijgt zo de kans zich verder te ontwikkelen, er komt ruimte voor nieuwe patronen.

Als er weer rust is in het lichaam zie je dat kinderen vaak uit de negatieve spiraal van leer- en gedragsuitdagingen komen. Het mooie is dat de oefeningen tijdelijk zijn maar dat de vooruitgang blijvend is.

Voorbeelden van uitdagingen:

  • Algemeen:
    • Kwetsbaar
    • Schrikkerig
    • Slecht afgestelde filters (last van geluid, licht)
    • Compensatiegedrag
  • Cognitief:
    • Moeite met lezen, langzaam, radend
    • Moeite met schrijven; slecht handschrift, spiegelen, slechte pengreep, wijkende kantlijn, moeilijkheden met overschrijven
    • Moeite met automatiseren
    • Moeite met taal
    • Moeite met rekenen
  • Houding:
    • Niet stil kunnen zitten
    • In de stoel “hangen”
    • Op 1 of 2 benen zitten
  • Motorisch:
    • Slecht in gymnastiek
    • Moeite met evenwicht
    • Moeite met fietsen
    • Moeite met zwemmen
    • Lang bedplassen
Sluit Menu